Is een slowjuicer gezond?

Hoe gezond is slowjuicen nu eigenlijk en hoe zit het met de voordelen van tarwegras in uw dieet? Over slowjuicers wordt op het moment veel verteld en nog meer geschreven. Is Nederland klaar om massaal te gaan slowjuicen?

Slowjuicen gezondAls u alle reclames ziet en het grote aanbod van slowjuicers zou dat best mogelijk kunnen zijn. Belangstelling voor gezonde voeding is natuurlijk nooit verkeerd maar is tarwegras nou echt zo gezond? Dat gaan we hier eventjes haarfijn uitzoeken.

Bent u ook een liefhebber van verse groenten en fruitdrankjes? Dan heeft u misschien zelfs ook al een blender in huis voor het bereiden van smoothies. Tussen smoothies en sap zit best een groot verschil qua smaak en samenstelling. Over smaak valt niet te twisten en dat gaan we dan ook niet doen.

Heeft u de positieve verhalen gehoord over de slowjuicer en overweegt u om zo’n apparaat aan te schaffen? Of heeft u ons onderzoek over de beste slowjuicer van 2018 gelezen en bent u zo hier terecht gekomen? Uiteraard wilt u weten hoe het precies zit met de gezondheidsaspecten van de slowjuicer. Dat komt dan goed uit want klesto.nl maakt zich sterk voor onafhankelijk onderzoek naar huishoudelijke apparatuur. Onze belangstelling voor slowjuicers komt dan ook niet uit de lucht vallen.

Op verzoek van onze lezers (misschien ook van u) hebben we het hele slowjuicer gebeuren onderzocht. Het zou natuurlijk heerlijk zijn om met een of twee slowjuicer sapjes onze gezondheid een boost te geven. Maar wat is waarheid en vooral, wat is wijsheid? Kunnen we met behulp van de slowjuicer inderdaad zo ruimschoots voorzien in onze vitaminebehoefte? Ook deze vraag wordt hier beantwoord.

In Amerika is het slowjuicen van met name tarwegras een ware cult. Hele diëten en voedingsschema’s zijn hierop gebaseerd. De voorstanders zijn overtuigd van het nut van slowjuicen en de voordelen van hun gezonde vitaminerijke gerechten en sappen. Er zijn echter ook sceptische reacties. Op het moment bedelven voorstanders en critici elkaar onder rapporten en onderzoeken om de gezonde aspecten van het slowjuicen te benadrukken dan wel onderuit te halen. Wat is er nu waar over enzymen, vitaminen en de voordelen van het slowjuicen van groenten en fruit? Volgens de producenten van de juicers is de langzame persmethode ideaal voor het behoud van maximale hoeveelheden vitamines in uw drankjes.

Wat zeggen onafhankelijke onderzoekers hierover en is er eigenlijk wel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van het slowjuicen van tarwegras? Dat willen wij ook wel eens weten en op al deze vragen krijgt u dan ook duidelijk antwoord. Zullen we rustig aan beginnen?

Wat is slowjuicen eigenlijk en hoe werkt het precies?

Hoe werkt een slowjuicerSlowjuicen betekent letterlijk vertaald langzaam (uit)persen en dit dekt behoorlijk de lading. Door namelijk fruit en groenten langzaam en gelijkmatig met grote kracht door een filter te persen drukt de slowjuicer alle vocht eruit. Hierdoor scheidt de machine het sap van de pulp. Oké, tot zover is alles duidelijk en het is zonder meer een prachtig systeem. Maar waarom zouden we iets langzaam doen wat ook snel kan? Met een sapcentrifuge of blender hebben we immers binnen 2 minuten al een sap of een smoothie kant en klaar. En hier begint gelijk de controverse.

Er komt tijdens het persen geen lucht in aanraking met het sap en door het langzame persproces zouden enzymen en vitaminen optimaal behouden blijven. Dit is volgens de fabrikanten en voorstanders van slowjuicers uniek en een stuk gezonder. Ook zou een sap van de slowjuicer langer vers blijven. Er zit natuurlijk ook een stukje waarheid bij het verhaal. Inderdaad is sap uit een slowjuicer zuiver, helder en vol van smaak.

Meer vitamines en enzymen ja of nee?

De hoeveelheden vitaminen in een slowjuicer sapje zijn in verschillende onderzoeken vergeleken met hoeveelheden vitaminen in anders bereide vruchtensappen. Bent u ook zo benieuwd? Uit deze vergelijkingen kwam naar voren dat smoothies uit een blender of foodprocessor, sappen uit een sapcentrifuge of citruspers en sapjes uit de slowjuicer allemaal vergelijkbare hoeveelheden vitamines bevatten. Er zit dus geen noemenswaardig verschil tussen.

Het verhaal over enzymen die in het sap van een slowjuicer aanwezig zouden blijven wordt ook nergens echt bevestigd. Wel zeggen verschillende voedselexperts dat het altijd het gezondst is om verse groenten en fruit gewoon op de ouderwetse manier te consumeren. Op de ouderwetse manier? Ja, hiermee bedoelen ze dus gewoon kauwen, met onze mond.

Eerlijk gezegd vinden we dat ook weer een beetje kort door de bocht. De rage van de slowjuicers heeft namelijk ook zeker positieve punten. Ongeacht alle verhaaltjes over enzymen en vitaminen zijn bezitters van een slowjuicer, sapcentrifuge of blender wel bewust bezig met gezond eten. Vooral het feit dat u in deze apparaten zowel fruit als groente kunt persen of mixen draagt bij aan een gevarieerd dieet. Variatie die u anders waarschijnlijk niet zoveel zou hebben.

Laten we eerlijk zijn, hoe vaak eet u nog een appel, een sinaasappel of een peer? En hoeveel gram groente eet u dagelijks? Voor onze dagelijkse vitaminebehoefte zou u iedere dag 1 of 2 stuks vers fruit en 250 gram verse groente moet eten. Haalt u daarbij de schijf van 5 of slaat u daarbij wel eens een dagje over? Het gaat bij gezond en verantwoord eten natuurlijk niet alleen om de vitaminen. Ook voldoende koolhydraten, mineralen, eiwitten, vezels en vetten horen op uw menu te staan. Er is niet één groente of fruitsoort die al deze voedingsstoffen bevat. Alleen al daarom is variatie nodig. Zullen we nu eens kijken hoe het zit met tarwegras?

Wat is tarwegras en wat doet het voor ons?

TarwegrasU heeft in dit artikel nu al een paar keer tarwegras langs zien komen. Maar wat is tarwegras eigenlijk en hoe gezond is dit als voedsel? Tarwegras zijn de jonge scheuten van de alom bekende tarwe. Het zijn dus eigenlijk min of meer de (lijnvormige) bladeren van gras. Maar mensen kunnen toch geen gras eten?

Juist, mensen kunnen inderdaad geen grassoorten verwerken, onze spijsvertering is daar niet op ingesteld.

Toch halen veel diersoorten, zoals koeien, geiten en schapen hun benodigde voedingsstoffen bijna volledig uit gras. Dit inspireerde Ann Wigmore (1909-1994) om voedingsstoffen uit tarwegras te halen door het proces van slowjuicen. De pulp van tarwegras werd in de Verenigde Staten in het begin van de vorige eeuw ook gebruikt bij natuurgeneeskunde. Bij het behandelen van onder andere huidaandoeningen schijnt de pulp van tarwegras goede resultaten te geven.

De, al dan niet vermeende, medicinale werking en gezondheidsbevorderende eigenschappen van tarwegras leidden ondertussen wel tot een zeer grote populariteit. Een geneeskrachtige werking is echter nooit wetenschappelijk aangetoond. De hoge voedingswaarde van tarwegras is wel wetenschappelijk bewezen. Toch wordt ook hierbij vermeld dat een eenzijdig dieet niet bevorderlijk is voor uw gezondheid.

In veel landen, waaronder Nederland, wordt het sap van tarwegras verkocht in bijvoorbeeld juicebars en coffeeshops. Ook voedingssupplementen zoals poeders en pillen van tarwegras worden veel verkocht en zijn in Amerika zelfs een echte rage. Heeft u al een tarwegrassapje geproefd? Slowjuicers zijn momenteel de enige apparaten die tarwegras kunnen persen voor het bereiden van sap.

Is een slowjuicer gezond? (de conclusie)

Over de gezondheidsaspecten van slowjuicen kunnen we duidelijk zijn. De apparaten zijn veelzijdig en kunnen zowel groenten als fruit verwerken tot een sap. Als u de ingrediënten voldoende varieert, kan een slowjuicer absoluut een bijdrage leveren aan een gezond voedingspatroon.

Gelooft u in de gezondheidsbevorderende eigenschappen van tarwegras, ook nu u weet dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is? Dat is uw goed recht. Zolang u bewust bezig bent en afwisselend eet en drinkt kan dat helemaal geen kwaad. Misschien vindt u een tarwegrassapje zelfs lekker. Ook dat wordt u van harte gegund.

Bent u iets wijzer geworden en gaat u voor de slowjuicer? Of vindt u het allemaal maar overdreven en blijft u gewoon bij uw smoothies en sinaasappelpers?

De keuze is helemaal aan u.

We vonden het fijn om u van dienst te zijn met informatie en eerlijk gezegd vinden wij bij Klesto.nl het onderwerp van gezonde voeding bijzonder interessant. Wat uw conclusie ook is, u weet nu in ieder geval of een slowjuicer gezond is en waarom.

Mogen we u bedanken voor uw tijd en aandacht? We zijn alweer aan het eind van dit artikel. Heeft u trouwens een vraag of wilt u gewoon een reactie geven? Doet u dit dan vooral. Bij klesto.nl stellen we uw mening op prijs.

Een reactie plaatsen